Zakup telefonu przez Internet – komfort czy ryzyko?

Internet szybko zrewolucjonizował sposób, w jaki robimy zakupy – niezależnie od branży.

Zakupy online coraz popularniejsze


Ponad połowa Polaków deklaruje, że robi zakupy online, rośnie też liczba osób, które rezygnują już z tradycyjnych zakupów. Nasze zaufanie do zakupów online rośnie, ale ta forma zakupów także ma swoje minusy.

Zaletami zakupów w Internecie są m.in. ogromny wybór produktów, dostępność oferty 24h, możliwość porównania cen, przesyłka kurierska pod same drzwi itd. Można zamówić komputer, meble, artykuły spożywczy czy telefon przez Internet. Jednak zakupy online mają też swoje minusy i są obarczone ryzykiem, gdyż nie każdy sprzedawca jest uczciwy. Jak obniżyć ryzyko i uniknąć straty nerwów i pieniędzy?

Zakup telefonu można zrealizować w sklepie producenta – to jedna z najbezpieczniejszych opcji – sklepie z oficjalną dystrybucją, sklepie operatora, sklepie internetowym czy na portalu aukcyjnym, ale także w outlecie czy komisie.

Wiele osób kupuje też telefon z drugiej ręki, szukając wybranego modelu w ogłoszeniach, inni porównują ceny w sklepach zagranicznych. Możliwości jest wiele, ale które dają pewność, że będzie to pewny zakup? Aby wiedzieć, gdzie najlepiej kupić telefon, trzeba mieć świadomość, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów. Mamy dla Was kilka wskazówek.

Bezpieczny zakup telefonu przez Internet


Podstawowe informacje o sklepie. Kupując smartfon online, trzeba sprawdzić kilka rzeczy. Przede wszystkim warto poszukać na stronie informacji o danym sklepie – jak NIP czy akceptowane sposoby płatności. Sprawdzenie, czy sklep podaje wiarygodne informacje to podstawowy krok. Trzeba też upewnić się, że firma jest zarejestrowana w Polsce – nie np. w Czechach, Słowacji czy na Cyprze lub Malcie, gdyż w innym wypadku polska policja nie będzie mogła udzielić pomocy.

Czas wysyłki zamówienia. Ważną informacją jest także czas realizacji zamówienia i wysyłki – zbyt długi powinien wzbudzić nasze podejrzenia. Jeśli wybrany model teoretycznie dostępny jest od ręki, a sklep daje sobie aż do 14 dni na realizację zamówienia, nie jest to jasna sytuacja. Zakup telefonu przez Internet w dobrym sklepie zwykle realizowany jest od ręki, zwykle wybrany model można otrzymać już następnego dnia lub za 2-3 dni.

Umowa sprzedaży. Jeśli zastanawiasz się, gdzie najlepiej kupić telefon, upewnij się przede wszystkim, że umowa dotyczy jego sprzedaży. To niby oczywiste, a jednak może okazać się, że oferta dotyczy dzierżawy. Wydawałoby się, że to oczywiste, dlatego właśnie tutaj czyha pułapka. Kusząco niska cena może oznaczać, że to oferta najmu, a nie sprzedaży – w takim wypadku jesteś tylko jego posiadaczem. Jeśli wiesz, że dokonujesz kupna, poproś o wystawienie i wydanie prawidłowego dowodu zakupu – to paragon fiskalny lub faktura VAT. Brak dowodu zakupu może generować problemy w momencie, gdy będziesz chciał skorzystać z gwarancji i zlecić naprawę telefonu.

VAT-marża. Jeśli nawet wystarczy nam paragon, bo kupujemy telefon nie prywatnie, nie na firmę, sprawdźmy, czy firma wystawia fakturę VAT 23%. Warto wiedzieć, że sprzedawca nowego telefonu, tabletu czy innego sprzętu elektronicznego nie ma prawa naliczać podatku tylko od marży. W takim wypadku nie jest to umowa sprzedaży i zakupu, a raczej dzierżawy. W takich przypadkach jest też problem z gwarancją – nie można wtedy skorzystać z 2-letniej gwarancji, zwykle sklep daje własną, krótszą rękojmię albo nie daje jej w ogóle. Może nawet odesłać kupującego do sprzedawcy – ten zaś może pochodzić z Chin, Japonii itd. Przestrzegamy przed sklepami, które nieprawidłowo stosują procedurę VAT-marża.

Naliczanie podatku od różnicy między ceną zakupu a sprzedaży jest możliwa jedynie przy obrocie używanymi artykułami – o ile ponadto zakup nie był opodatkowany przez dostawcę. W tej procedurze sprzedawane są głównie produkty używane.

Gwarancja

Wiele sklepów umożliwia zakup telefonu przez Internet. Trzeba jednak sprawdzić, jaką oferują gwarancję. Powinna być w języku polskim, jeśli tak nie jest, powinna zapalić się nam czerwona lampka. Informacje na ten temat powinny znaleźć się na stronie sklepu – w razie czego zażądaj podania czasu trwania gwarancji. Dokładnie zapoznaj się z warunkami gwarancji.

Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości podczas przeglądania oferty albo już umowy i regulaminu, zadawaj sprzedawcy pytania. Poproś o jednoznaczne określenie charakteru umowy, czas i rodzaj gwarancji itd. Nawet najbardziej atrakcyjnie i profesjonalnie wyglądający sklep online może naruszać prawa konsumenta. Wybieraj rozsądnie – w końcu kontrola to podstawa zaufania.